zaterdag 9 augustus 2008

Nieuwe ideeën


Na een recente afspraak met An en Gijs, wiens huwelijk ik onlangs fotografeerde, heb ik heel wat nagedacht (en dus wakker gelegen) over presentatie en aanlevering van foto's. Uiteraard is voor een huwelijksreportage het album nog altijd hoofdzaak. Met een album heeft de klant een perfect afgewerkte en stijlvolle manier om de foto's aan vrienden en familie te tonen. Met de 'digitale revolutie' van de laatste jaren, gaan de mogelijkheden vandaag echter veel verder dan dat. Foto's worden gemaild naar familie, er worden diashows gepresenteerd op TV of PC of een selectie van foto's wordt getoond in een digitale fotolijst. Als jonge fotograaf vind ik het mijn plicht om zoveel mogelijk gebruik te maken van dit soort nieuwe technologie en zo de mensen tegemoet te komen in hun 'moderne wensen'.

Tot nu toe bood ik aan een trouwkoppel, om even bij het voorbeeld van een huwelijksreportage te blijven, altijd een cd aan met de foto's in lage resolutie, om makkelijk aan vrienden en familie te tonen. Daarnaast werden diezelfde foto's, of een selectie daarvan, op een deel van mijn website gezet waarop de klant kan inloggen. Een mooi begin natuurlijk, maar de laatste weken heb ik meer en meer het gevoel gekregen dat dit beter kan, veel beter. Wie loopt er bijvoorbeeld graag constant rond met een cd op zak? En mijn webruimte is jammer genoeg beperkt, zodat het in drukkere periodes vaak schipperen is tussen welke beelden online blijven en welke niet... Genoeg ruimte voor verbetering dus.

Hoewel enkele van mijn ideeën nog concrete vorm moeten krijgen, wil ik toch al een tipje van de sluier oplichten . Waarom bijvoorbeeld zouden digitale foto's altijd op een cd moeten geleverd worden aan de klant? USB geheugensticks kosten tegenwoordig minder dan ooit, dus waarom ze niet gebruiken om foto's aan de klant te geven? Ze zijn klein en licht en dus ideaal om altijd mee te nemen naar familie die graag de foto's zouden bekijken. Dit idee kan trouwens nog verder gaan. Ik loop zelf bijvoorbeeld rond met een selectie van mijn favoriete foto's op mijn GSM. Waarom zouden mijn klanten dit dan niet kunnen? Toegegeven, niet elke telefoon kan dit aan op dit moment, maar ook die evolutie gaat sneller dan ooit tevoren. In de nabije toekomst is de kans groot dat iedereen foto's kijkt op zijn mobiele telefoon. Voor MP3 spelers geldt overigens juist hetzelfde, denk maar aan de hippe iPod en recentere iPhone. Waarom dergelijke toestellen niet aanbieden aan klanten, als pakket samen met een album? Als de nood voor het 'mobiel' bekijken van de foto's kleiner wordt, houdt de klant er in elk geval een MP3 speler aan over.

Ook het probleem van de beperkte webruimte kan makkelijk opgelost worden. Waarom zou ik me beperken tot het tijdelijk aanbieden van een kleine selectie van foto's, terwijl er tientallen zogeheten 'networking sites' beschikbaar zijn, waarop gratis tientallen foto's kunnen getoond worden. Denk maar aan Facebook, Myspace of Flickr om er maar enkele te noemen. An en Gijs zullen dan ook als eersten kunnen genieten van hun persoonlijke fotopagina's op Flickr. Ik zet alle foto's op hun pagina, en zelf kunnen ze simpelweg aanklikken welke foto's door iedereen kunnen gezien worden en welke niet. Zo kan ook de familie in het buitenland altijd meegenieten van de foto's. Van een 'win - win situatie' gesproken: de klant heeft de foto's altijd en overal online beschikbaar en mijn webruimte blijft beschikbaar voor de hoofdzaak waar ze voor bedoeld is: het tonen van mijn portfolio.


Dit zijn uiteraard maar enkele van de vele mogelijkheden waar ik de laatste tijd aan loop te denken. Sommige dingen lijken misschien ver gezocht of vreemd, maar waarom zouden we ons verzetten tegen een evolutie die onvermijdelijk is? Fotografie is meer dan ooit digitaal vandaag de dag, dus ik vind dat het mijn taak is als fotograaf om hierin mee te gaan, of meer nog, om hierop vooruit te lopen. De afgedrukte foto's en 'klassieke' albums, zullen uiteraard nog lang bestaan, maar ik zal in ieder geval mijn best doen om daarnaast nieuwe presentatievormen aan te bieden waar mogelijk.


Mensen die nu denken dat het allemaal veel te ver gezocht is en nergens voor nodig, kan ik alleen maar zeggen: fotografie draait in de eerste plaats rond creativiteit. Vanaf nu hoop ik die creatieve lijn door te trekken naar alle facetten van mijn fotografie, en dus ook in presentatie en marketing!

Om af te sluiten: An en Gijs, nogmaals dikke proficiat met jullie huwelijk! Tot binnenkort!

Geen opmerkingen: