donderdag 25 september 2008

Leesvoer

Hoewel ik zelf op dit moment alles behalve tijd heb om te lezen, toch een kort artikeltje met twee aanraders van boeken. Tijdens mijn verlof las ik beide boeken min of meer uit van kaft tot kaft en ik moet zeggen: ik heb spijt dat ik ze niet eerder las! Voor alle duidelijkheid, het gaat hier over vakliteratuur voor fotografen, dus mensen met een uitgebreide interesse voor, ik zeg maar wat, haken of breien, kunnen waarschijnlijk mijn enthousiasme moeilijk vatten. Mensen die met andere woorden geen interesse hebben voor de zakelijke kant van fotografie, die kunnen, laten we daar vooral heel eerlijk in zijn, weinig aan met dit artikeltje en al zeker niet met de boeken. Neemt niet weg dat deze boeken ook voor de ver doorgedreven amateurfotografen interessant kunnen zijn.


Dit eerste boek, "Professional business practices in photography", is misschien wat moeilijker om te doorworstelen, maar het geeft een schat aan informatie over auteursrechten, contracten, gangbare prijzen, boekhouding, materiaal, marketing,... Kortom, alles wat er komt kijken bij het runnen van een zaak als fotograaf. Het is niet meteen geschreven in de "voor dummies" stijl, maar dat is dan ook niet nodig voor de doelgroep waar het voor bedoeld is. Het is wel een Amerikaans boek, dus hier en daar is wel "vertaling" nodig naar onze markt, maar laat dit de pret vooral niet bederven. Mensen die geïnteresseerd zijn: door een fout (van mij) bij de bestelling van dit boek heb ik het dubbel ontvangen en bijgevolg doe ik een exemplaar van de hand. Het leven is aan de rappen, laat dat vooral een tip zijn...


Het tweede boek, "Best business practices for photographers", vond ik persoonlijk net iets makkelijker leesbaar door de iets vlottere schrijfstijl. Verder mag het wat betreft inhoud en geboden informatie zeker niet onderdoen voor zijn concurrent bovenaan. Het geeft een iets eenzijdiger beeld op de "business", aangezien het geschreven is door één fotograaf, die uiteraard zijn eigen visie en manier van werken heeft. Maar ook hier weer: dit boek is zijn gewicht in goud waard! Mensen die dat laatste letterlijk willen nemen: kom gerust langs voor mijn exemplaar, ik bestel mij wel een nieuwe op Amazon.

Tenslotte nog een kleine waarschuwing van een heel andere strekking. Aangezien ik het momenteel vreselijk druk heb, zal het hele bloggebeuren op een laag pitje staan de volgende weken vrees ik. Ik leg de laatste hand aan een aantal opdrachten en intussen dienen er zich enkele tijdrovende nieuwe dingen aan (zeg nu nog eens dat vernoemde lectuur niet helpt), dus van bloggen zal weinig sprake zijn vrees ik. Ik probeer jullie tussendoor wel even op de hoogte te houden, maar het zal dus kort en krachtig zijn. Maar geen nood, van zodra mijn agenda het toelaat trakteer ik jullie eens te meer op artikels van het genre "vis de schaarse nuttige passages uit de niet te overziene woordenvijver".

Tot de volgende!

Geen opmerkingen: