dinsdag 16 september 2008

Het aftellen begint

Aftellen niet alleen naar de voorstelling van Photoshop CS4 zoals eerder aangekondigd, maar ook aftellen naar de levering van mijn nieuwe 'fotocomputer': een Mac Pro. Jawel hoor, deze ooit die-hard PC fanaat gaat van kamp veranderen en heeft vandaag bij Easyware in Leuven een Mac systeem besteld.

Waarom Mac? Vroeger zwoer ik, als toen nog redelijk fanatiek gamer, bij PC omwille van de hoeveelheid beschikbare software en omdat ik graag 'sleutelde' aan mijn computer. De laatste jaren echter is mijn computergebruik volledig toegespitst op fotografie en de daarbij behorende administratie (tekstverwerking en spreadsheets). Neem daarbij nog de vele problemen met virussen, incompatibele hardware en drivers, talloze systeemcrashes en dergelijke, en ineens leek een overstap naar Mac helemaal geen gek idee meer. Mijn huidige PC-configuratie is trouwens zeker aan vervanging toe, want ik heb het gevoel dat ik bij mijn postproductiewerk meer naar voortgangsbalkjes zit te kijken dan creatieve bewerking zit uit te voeren.

Kortom, een weloverwogen switch naar 'de andere kant'! Dat maakte de beslissing er natuurlijk niet minder makkelijk op, want het is en blijft een serieuze investering. De keuze is uiteindelijk uitgegaan naar een '8 core' Mac Pro met bijbehorend 24 inch cinema display. Dit systeem zal aangevuld worden met een huidige tweede monitor om de beeldbewerking nog aangenamer te maken. De bestelling van al dit moois werd vandaag geplaatst dus het afwachten kan beginnen (het is wachten op het beeldscherm en enkele aanpassingen aan de configuratie). Ten gepaste tijde mogen jullie hier dus meer info over verwachten, en uiteraard mijn bevindingen na de eerste ervaringen.

Uiteraard gaan al die hardwareveranderingen gepaard met de nodige planning en voorbereidingen. Mijn fotoarchief staat uiteraard altijd netjes op externe harde schijven, volledig in tweevoud om verlies aan data zoveel mogelijk uit te sluiten, dus de foto's zullen normaal gezien meteen beschikbaar zijn op het nieuwe systeem. Gegevens zoals emails, boekhouding en contactgegevens van klanten en leveranciers zijn echter een ander paar mouwen. Die worden momenteel keurig samengebracht met andere cruciale bestanden om dan later zo vlot mogelijk te kunnen overzetten.

Tenslotte is er ook natuurlijk het software-aspect, hoewel dit wel zal meevallen hoop ik. De Mac zal namelijk enkel en alleen gebruikt worden voor fotobewerking en aanverwanten, dus de hoeveelheid software is beperkt: Lightroom en Photoshop, met daarnaast Final Cut voor een occasioneel filmpje. Final Cut wordt een nieuwe aankoop, samen met een nieuwe licentie voor Photoshop CS3 (achteraf wordt die, als het de investering waard is, geupgrade naar CS4). De licentie voor Lightroom 2 is al even in orde. Voor het administratieve werk neem ik waarschijnlijk op de Mac mijn toevlucht tot OpenOffice. De PC blijft daarvoor ook nog beschikbaar trouwens. De PC houd ik daarnaast ook nog beschikbaar om bepaalde bestanden te controleren voor klanten die met PC werken (om compatibiliteitsproblemen te vermijden).

Nu ik het tenslotte toch heb over OpenOffice brengt me dit naadloos bij de afsluiter van vandaag. Mensen die nog andere 'Opensource' software gebruiken mogen dit altijd melden. Ik plan binnenkort een artikel met tips en links naar gratis software voor allerlei doeleinden, dus alle input is welkom. Katrien, nogmaals bedankt om 'The Gimp' nog eens onder mijn aandacht te brengen. Ik sta bij deze dus open voor alle suggesties om mijn reeds bestaande lijstje aan te vullen.

Spread the word!

Roeland

3 opmerkingen:

Freelance fotograaf Jürgen Doom zei

ewel, dat is straf. Ik ben vandaag mijn macpro gaan halen. 7 werkdagen erop gewacht!
Deze namiddag alle programma's erop gezet en zie, we zijn bezig ....
Succes ermee!

Roeland zei

Jurgen, is dit je eerste Mac of werkte je er al langer mee? Ik ben heel benieuwd of de aanpassing voor mij gaat meevallen, dus al je bevindingen interesseren me mateloos. Ik hou je blog in elk geval scherp in de gaten ;-)...

Anoniem zei

Hey,

ik kwam net dit artikel tegen op de website van clickx magazine: http://www.clickx.be/downloads.cfm?id=91706&mxp=204
Het gaat over Artweaver, een gratis alternatief voor Photoshop. Kan je misschien mee opnemen in je lijstje.

Groetjes,

Katrien