woensdag 25 februari 2009

Handige hulpmiddeltjes in Google

Geen foto's deze keer, maar ik wil het even hebben over Google.  Je weet wel, die zoekmachine die denk ik iedereen wel gebruikt.  Dat dit een zeer krachtige zoekomgeving is weet iedereen al wel denk ik.  De meesten onder jullie kennen ook al wel Google Earth, waarmee je verbazingwekkend gedetailleerde luchtfoto's van overal ter wereld tevoorschijn tovert.  Zeer nauw daar bij aansluitend is er Google Maps, voor het raadplegen van wegenkaarten.

Wat echter niet iedereen kent van Google is iGoogle.  Tenminste, ik zie rondom mij geregeld mensen verwonderd toekijken als ze mijn iGoogle startpagina zien.  iGoogle is een pagina die je volledig kan opvullen met allerhande handige tooltjes, spelletjes,...  Om van start te gaan moet je eerst een Google account maken.  Je kan je hiervoor aanmelden rechts bovenaan de standaard Google pagina (www.google.com).  Als je eenmaal een eigen Google-account hebt, kan je gewoon doorklikken naar iGoogle.  Wat ik doe en het makkelijkste vind:  mijn standaard beginpagina in mijn browser (Safari) staat ingesteld als www.google.com/ig, wat het adres is om rechtstreeks naar iGoogle te gaan.  Doordat ik ervoor gekozen heb om mijn wachtwoord te onthouden, opent mijn browser dus automatisch met mijn eigen startpagina.  En daar begint alle fun dus.  Een screenshot van mijn pagina zie je hieronder.

De foto hier is nogal klein, maar samengevat heb ik de volgende items op mijn pagina geschikt:

Bovenaan natuurlijk de zoekbalk van Google zoals iedereen die kent.  In de linkerkolom daaronder staat de RSS-feed van de krant De Morgen.  Voor wie dit nog niet kent:  met RSS feeds word je op de hoogte gehouden van nieuwe updates van bijvoorbeeld blogs en websites.  Op die manier hoef je dus niet meer naar de site in kwestie te surfen, maar de nieuwe inhoud komt automatisch op je persoonlijke pagina, zoals hier bij mij dus.  Onder de updates van de krant staat een klok met kalender (vak met lichtblauwe achtergrond).  Persoonlijk heb ik het altijd moeilijk om de datum te onthouden, dus dit vind ik wel handig, dan hoef ik niet te gaan zoeken in de taakbalk (windows) of menubalk (mac).  Onder tijd en datum staat dan een korte weersvoorspelling.  

In de brede middenkolom staan dan een aantal RSS-feeds van mijn favoriete blogs onder mekaar:  Chase Jarvis, Strobist, Freelanceswitch, Digital Pro Talk en Resolve.  Over de meesten hiervan heb ik het al wel ooit gehad hier, maar kort samengevat:  allemaal blogs die als beroepsfotograaf (of ook als enthousiaste amateur) zeker het bezoeken waard zijn.

In de rechterkolom tenslotte staan bij mij enkele dingen die mijn dagelijkse planning wat makkelijker maken.  Eerst en vooral is dat een aftelklok.  Je laat die aftellen naar de datum die je kiest met daaraan een gebeurtenis of memo gekoppeld.  Zelf ben ik voor sommige, onaangename dingen een "man van het laatste moment", dus een aftelklok naar de uiterste datum voor mijn BTW-aangifte bijvoorbeeld is extreem nuttig om me op dat vlak tot actie te doen overgaan. Onder de aftelklok tenslotte staat een kleine "memoblok".  Ik noteer daarop dingen die ik zeker niet mag vergeten of zeker nog wil doen.  Belangrijke mails afspraken die ik nog moet maken bijvoorbeeld, mails die ik nog moet versturen...

Bovenstaande handigheidjes zijn maar een greep uit letterlijk honderden items die je kan toevoegen aan je pagina.  Om al dat moois tenslotte nog wat op te smukken, kan je ook nog eens een kleurenschema kiezen dat gepaard gaat met enkele mooie foto's of designs op de pagina. Op geregelde tijdstippen verandert de foto of de kleur van het thema dat je koos om wat variatie te brengen in het geheel.

Ik ben me er terdege van bewust dat je met bijvoorbeeld de widgets van Mac OS X, of de gadgets van Windows Vista, dezelfde functionaliteit hebt op je desktop, maar het op die manier aankleden van een anders saaie startpagina vind ik toch net dat ietsje meer hebben!

Geen opmerkingen: