maandag 29 november 2010

Tijd voor verandering...

Je kan er de laatste jaren niet meer omheen: Facebook, Twitter, LinkedIn, Netlog, Foursquare,... Kortom, de zogeheten Social Media zijn niet meer weg te denken uit de webwereld, en nog minder uit ons leven (of toch uit dat van velen onder ons). Waarom het zo is, dat is een ander verhaal, maar feit is dat deze media er zijn, en ze zullen blijven ook, of we dat nu willen of niet.

Als fotograaf vind ik het mijn plicht om bij te blijven in nieuwe technologie. Dingen zoals webdesign en andere "internettrends" horen wat bij betreft net zo goed thuis onder de noemer "Technologie" als pakweg nieuwe camera's en apparatuur. Daarom doe ik er alles aan om ook die nieuwe trends toe te passen op mijn websites. Daarom volgde ik enkele jaren geleden een cursus webmaster, en volg ik tot op vandaag nog zo veel mogelijk de nieuwe trends en ontwikkelingen. Om die kennis ook steevast in de praktijk te brengen met mijn eigen sites lukt jammer genoeg niet altijd wegens tijdgebrek, maar af en toe maak ik toch wat tijd om één en ander te updaten. Vaak is dat dan onzichtbaar "achter de schermen", maar soms zijn de wijzigingen wel zichtbaar.

Zo ook deze keer. Ik vond het hoge tijd geworden dat ook mijn website interactie toelaat met enkele populaire social networks. Daarom voegde ik in eerste instantie enkele knoppen toe hier en daar, maar al snel kwam ik tot de constatatie dat dit niet paste in de rest van de layout. Wat dus begon als "enkele knoppen toevoegen", eindigde in een nieuw design. Stijl en karakter bleven behouden, maar het ontwerp laat deze keer wat meer flexibiliteit toe. Als in de toekomst dus dingen toegevoegd moeten worden, dan zal dit veel makkelijker gebeuren, niet alleen door het design achter de schermen, maar ook door de visuele opbouw van enkele pagina's.

Trouwens, voor hen die bitter weinig verschil zien met voordien: het gaat hier voorlopig enkel over de website voor bedrijfsfotografie. De site voor particulieren zal echter snel volgen, dus stay tuned! De blog over bedrijfsfotografie is nog even niet beschikbaar, maar ook dat zal snel verholpen zijn. Alsof dit alles, naast de dagdagelijkse fotografie-opdrachten, nog niet voldoende is, werk ik ook nog aan een eigen plugin voor webgalleries in Lightroom, dus ook daar mag je hopelijk snel nieuws verwachten!

Alle feedback over de website is uiteraard steeds welkom!

Roeland

Geen opmerkingen: